Podpora oblasti vzdělání hnutím Zlín 21
Oblast vzdělání patří mezi preferenční témata hnutí Zlín 21. Vychází to z naší profesní i osobní zkušenosti a nemáme na tom co měnit, právě naopak. Uzavření ZŠ vlivem pandemie a náhradní způsob pomocí distanční výuky rozvrátil dosavadní systém ve školách a citelně zasáhnul do zavedeného života rodin a školy.
V tomto kontextu ve zkratce představujeme náš postoj ke dvěma tématům, jimž se v poslední době věnujeme:
- Koncepce rozvoje školství ve Zlíně v roce 2021 – 2027
- Systematická pomoc školám při zkvalitnění distanční výuky (DV).
Podněty a podklady, které jsme dosud nasbírali od rodičů a učitelů prostřednictvím pracovní komise města pro vzdělání nám potvrzují potřebu se oblasti vzdělávání věnovat ještě více a usilovat o zvýšení jeho kvality. Ve Zlíně jsou mnohé osobnosti a subjekty, které stojí za to k práci na tomto úkolu přizvat a neměly by být opomenuty, přičemž spolupráce s odborem školství magistrátu města je pro to samozřejmým základem.
Jsme příznivci systematického přístupu k práci a stejně jako v každém jiném oboru hledáme nejdříve oporu v ověřených postupech, datech a informacích. Tomu podřizujeme i naši práci ve školství.
Ad a) Koncepce rozvoje školství ve Zlíně v r. 2021 – 2027
Naše výhrady ke koncepci, kterou magistrát předložil a schválil na prosincovém jednání zastupitelstva, se staly pomyslným jablkem sváru mezi hnutím a koalicí. Nepochopení výhrad, které jsme se pokusili vysvětlit, mají patrně původ už v rozdílném chápání a vnímání významu koncepce a v roli zřizovatele ZŠ. Považujeme za vhodné v několika větách shrnout, v čem se lišíme.
Koalice vidí svoji roli především v oblasti technického zabezpečení ZŠ a toto je i obsahem převážné části předloženého materiálu. Nutno říci, že po této stránce je koncepce zpracována kvalitně. Schválená koncepce však postrádá jakékoli cíle, které mají být v oblasti vzdělání ve Zlíně dosaženy a prostředky, které k tomu hodláme vynaložit.
Argumentace koalice, které jsme slyšeli, se dají shrnout do 2 oblastí:
- Za výuku je odpovědné vedení ZŠ a jeho úroveň hodnotí Česká školní inspekce; město nemá legitimní nástroje do výuky zasahovat a ředitele trestat.
- Máme zájem, aby všechny školy měly podobnou úroveň, protože jinak musíme řešit problémy s přeplněním/absencí počtu žáků na jednotlivých školách
K prvnímu argumentu lze říci, že nikdy jsme neměli v úmyslu zpochybňovat odpovědnost vedení ZŠ, nakonec ani nikdo z nás nedosáhnul na úspěch ve své práci pomocí trestů. Objektivní hodnocení dobrého výsledku a odměna za dobrou práci jsou právě ty nástroje, které vedou k rozvoji. Vedení ZŠ podle nás potřebuje vědět, že pokud dělá dobře svou práci, cítí se bezpečně bez ohledu na to, kdo zrovna městu vládne. S čím se dnes při prvním jednání s vedením škol často setkáte, je nedůvěra.
Druhý zmíněný problém s obsazením počtu žáků podle kapacity škol je určitě reálný, ale neměl by stát na prvním místě. Vzpomeňme třeba na nedávnou výbornou pověst ZŠ Slovenská, na kterou ještě před pár lety marně hlásili někteří rodiče své děti. Kde si škola stojí dnes? Spíše na pomyslném konci kvality. Je to důsledek této politiky? A pokud ano, je to dobře?
Kompletní připomínky ke Koncepci školství najdete zde. Budeme se snažit je postupně do koncepce zapracovat v nadcházejícím období. Náměstkyně pro vzdělání, paní Kateřina Francové, nám takový způsob navrhla a my jsme rádi alespoň za tuto příležitost.
Ad b) Systematická pomoc školám při zkvalitnění distanční výuky (DV)
Téma distanční výuky (DV) vnímámejako zásadní vpád nových technologií do systému vzdělání, který přinesl obtíže i příležitosti. V tuto chvíli je z našeho pohledu potřeba podchytit dvojí úroveň řešení:
- Hledání improvizovaných řešení k omezení/zmírnění negativního vlivu pandemie na kvalitu výuky.
- Paralelní činnost směřující jednak k systémovému zlepšení kvality DV a její využití i při (snad) dohlednému konci jejího plošného uplatnění.
Ad 1) Naše hnutí nabídlo odboru školství pomoc se zkvalitněním procesu získávání relevantních dat od rodičů a také k jejich správné interpretaci. Poté, co byla nabídnutá pomoc přijata, jsme sestavili malý, produktivní tým z členů analytického týmu Zlín 21, zástupců TIC a FHS UTB a dohodli formát spolupráce s městem. Byl zvolen rozsah dotazníku, u kterého se dalo předpokládat, že svým obsahem bude srozumitelný velkému počtu respondentů (rodičů) a neodradí je svým rozsahem. Z počtu odpovědí (téměř 2000) lze odvodit, že cíl byl v zásadě splněn. Obecné výsledky byly prezentovány na tiskové konferenci dne 17. 12. na radnici a k naší radosti byly na základě výsledků datového šetření radnicí stanoveny jasné okamžité kroky pro řešení aktuální situace (viz TZ SMZ ze dne 17. 12. 2020).
Poznámka: Byť byla získaná data zpracována analytickým týmem Zlín 21, respektujeme dohodu s odborem školství o důvěrnosti těchto dat a do jeho souhlasu je nebudeme zveřejňovat.
Námi iniciovaná spolupráce napříč institucemi se ukazuje být pro podporu rozvoje vzdělávání ve Zlíně velkou příležitostí. Fakulta humanitních studií UTB (FHS UTB), Technologické inovační centrum (TIC) či Krajská hospodářská komora (KHK) a analytický tým hnutí Zlín 21 – my všichni známe svou roli v dalším postupu a směřujeme ke stejnému cíli. Zmiňme alespoň několik kroků.
Téma doškolování žáků považujeme za neodkladný problém současnosti, zájem o něho projevilo více než 500 rodičů. Při cca 2/5 účasti rodičů na dotazníkové akci lze důvodně předpokládat, že skutečná potřeba přesahuje 1000 žáků a není ji proto efektivně možné řešit individuálním způsobem z důvodu omezených kapacit. Nabídka doškolování od FHS prostřednictvím škol je logické, preferenční řešení.
KHK se zapojuje do naší aktivity, její role je podpora technického vybavení rodin prostřednictvím darování, nebo zapůjčení potřebné techniky žákům, kterým se nedostává. Oslovení dalších firem přes tento subjekt je vítanou podporou především pro sociálně slabší a vícečetné rodiny.
Na společném jednání se zástupci města, které proběhlo v minulém týdnu, bylo dohodnuto zpracování dalšího dotazníku pro vedení ZŠ a jejich pedagogy naším týmem. Předpokládá se také získání informací od studentů FHS UTB, kteří pracují/pracovali v terénu na pozicích asistentů učitelů, nebo jako asistenti v rodinách při doškolování. Práce členů týmu, který stojí za nastartovanou pomocí je tak možné označit jako produktivní pomoc odboru školství, pro který je celá tato situace velmi náročná. Jsme připraveni být k dispozici.