Analytik 21: Cyklodoprava ve Zlíně
Léto a prázdniny přímo vybízejí k výletům na kole. Jenže taková cesta z města i po městě samotném je u nás místy docela velkým bezpečnostním a orientačním oříškem. Sešli jsme se proto s odborníky k diskuzi o problematice cyklodopravy ve Zlíně. Předkládáme vám infografiku, ve které porovnáváme situaci ve Zlíně a dalších městech z pohledu bezpečnosti, přístupu radnice a dalších parametrů. Ukazujeme v čem vidíme příležitost ke zlepšení a oč budeme v oblasti cyklodopravy usilovat.
Souhlasíte? Máte jiný názor? Budeme rádi za vaši zpětnou vazbu, kterou nám můžete poslat na info@zlin21.cz
Můžete si také přečíst text, který připravil náš zastupitel Martin Pášma do aktuálního vydání Magazínu Zlín:
Nemohu se považovat za pravověrného cyklistu. Při aktivním trávení volného času se totiž pohybuji i po nohou (běh) a na inline bruslích. O cyklostezkách a cyklotrasách v našem městě i tak něco málo vím. Se zkušenostmi z jiných měst a regionů musím říct, nemáme se moc čím chlubit. Úplně špatné to není, ale čeká nás ještě práce jako na kostele.
Jednoduše řečeno, všechny cyklotratě mi přijdou rozkouskované, s mnoha překážkami, nebezpečné. Dospělý, průměrně šikovný cyklista s dobrou orientací se proplete, vymyslí si nejvýhodnější i nejbezpečnější trasu, aby vyjel z města co nejrychleji ven. Ale rodiny s dětmi lituji. Na cyklostezce vždy pomýšlím na to, že bych nechtěl být v kůži rodičů, abych trnul, zda se synkovi či dcerce něco nepřihodí. Vlastně bych všem tátům / mámám doporučil, aby naložili děti do auta, kola na střešní nebo jiné nosníky, vyjeli bezpečně za město a teprve tam nasedli na kola a pokračovali po stezce. A i když nejsem odborník v oblasti dopravy či cyklodopravy, je mi jasné, že tohle je špatně a takto to být nemá. Současně připouštím, že Zlín je v tomto ohledu možná poněkud složitým terénem. Rozlousknout se však dá každý oříšek. Logika věci říká, že páteřní stezka se má vinout kolem naší řeky Dřevnice, jak tomu ostatně z větší části i je. Ovšem má být bezpečná a krom ní mají být bezpečné i přivaděče k ní, aby cyklisty čekalo co nejméně rizik a překážek.
Zatímco dosud jsem psal o zkušenostech volnočasového uživatele cyklostezek, nyní ještě pár slov o kole jako druhu dopravy, např. do práce. Mé zkušenosti? Buď jste střelec, městem nebojácně prosvištíte a celé to moc neřešíte. Nebo vám záleží na bezpečnosti a pečlivě promyslíte trasu s minimem rizik. Potom vám garantuju, že cesta do práce zas tak časově výhodná nebude, překvapivě mnohokrát se zastavíte, jakož i v blízkosti aut či chodců se objevíte častěji, než byste chtěli.
Jednoduše řečeno – jestli se chce Zlín stát cykloměstem, musí to přesvědčivě deklarovat a svou vůli naplnit v oblasti vizí i investic.
V našem hnutí se na tuto problematiku hodláme zaměřit. Prvním, a jistě ne posledním, krokem je výše uvedený analytický materiál plný dat.