
Parkování v našem městě aneb „Kam s ním“
Dlouhodobě je ve Zlíně jedním z hlavních témat parkování. Koalice se jej už několik volebních období marně snaží řešit drobnými kroky, které však na situaci zásadní vliv nemají. Zeptejte se obyvatel Jižních Svahů, Letné nebo Bartošovi čtvrti, zda je pro ně nyní parkování snazší než třeba před 4 či 8 lety. V hnutí Zlín 21 zastáváme názor, že řešením je nezbytná současná kombinace několika opatření, protože jednotlivě sama o sobě účinně fungovat nebudou.
Jedním z nedotažených kroků je plánované zavedení parkovacích zón. Určitě správná cesta. Vítáme posílení pozice Zlíňanů. Důkazem jsou i zkušenosti z jiných měst a kladný vliv rezidentního parkování na počet obyvatel. Pro spoustu nájemníků je výhodné přepsání trvalého bydliště, aby získali možnost parkování ve své ulici. To přinese více peněz od státu do městské kasy, stejně jako výběr poplatků za parkování návštěvníků a dojíždějících. Pozornému občanovi ale neunikne, že počet parkovacích míst a počet aut, která potřebují zaparkovat, zůstane stále stejný. Přínos pro obyvatele města tedy bude minimální, spíš žádný.
Např. ve východní části města místní nejvíce trápí právě motoristé mířící do několika zájmových objektů, především nemocnice, DSZO, několik škol a sportovišť. Městu chybí jasný plán, kde je možné pro tyto návštěvníky vybudovat nové parkovací kapacity. Někde to bude parkovací dům, jinde bude stačit upravená plocha. Pokud zde bude poplatek menší než v připravovaných zónách a nebudou příliš vzdálená od oněch budov, logicky je budou majitelé využívat. Radnice musí hledat a najít způsob, jak do financování těchto staveb zahrnout i provozovatele zmíněných objektů – například Zlínský kraj. Uvítali bychom i podporu budování nových parkovacích míst obyvateli všude tam, kde k tomu jsou podmínky na jejich vlastních, nebo od města vypůjčených pozemcích. Především v nejstarších obytných lokalitách je to velmi žádoucí.
Dobrým příkladem jsou třeba i nedaleké Otrokovice, kde vybudovali odstavné plochy pro dodávky, aby neblokovaly ulice.
Závěrem, pokud nebude problém parkování ve Zlíně řešený komplexně a nezvýší se počet parkovacích míst, je pravděpodobné, že i po zavedení barevných zón, budou obyvatelé Zlína stále kroužit v autech kolem svého bydliště a řešit ono zprofanované „kam s ním“.