Hospodaří DSZO respektive Zlín efektivně?
Hospodaří DSZO respektive Zlín efektivně? A proč tedy Otrokovice zajišťují hromadnou dopravu svým obyvatelům o polovinu levněji? A co na to říká 8 jednatelů dopravního podniku? A co Vy?
Na únorovém jednání zastupitelstva upozornil Tomáš Dudák na disproporci v nákladech, které vynakládají město Zlín a Otrokovice na zajištění městské hromadné dopravy. Pro obě města je zajišťována prostřednictvím Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice s.r.o. (DSZO), přičemž Statutární město Zlín v ní vlastní 87% a město Otrokovice pouze 13 %. „I přes většinový podíl Zlína, je možné všechna zásadní rozhodnutí dělat výhradně za souhlasu obou společníků, což přirozeně znemožňuje flexibilně reagovat na potřeby každého z měst, navíc ne vždy musí mít jejich zástupci stejné zájmy,“ vysvětlil Tomáš Dudák.
A že opravdu nemají dokládají fakta. Dotace na veřejnou dopravu jsou logické.
Co je však doslova alarmující je prohlubující se ztráta DSZO, která se v posledních letech nekontrolovatelně zvyšuje každý rok o dalších 20-30 mil.
Proto se ptáme, kam až to nechá vedení Zlína zajít?
Při porovnání rozpočtů obou měst, je patrné, že Zlín má 4,4x vyšší příjmy do rozpočtu města proti Otrokovicím, protože má cca 4,4x více obyvatel. (Jde především o příjmy od státu, které stát získal z výběru daní.) „Na kompenzaci nákladů a porytí ztráty DSZO ovšem Zlín platí skoro 7x! více než Otrokovice. Na ztrátě v hospodaření se Zlín podílí 160 mil. Kč proti 24 mil. Kč v roce 2021“, upozornil Tomáš Dudák a dodal: „Díky tomu Zlín vynaloží na zajištění hromadné dopravy celých 9,5% ze svých ročních příjmů, ovšem Otrokovice pouze 6 %, které tak zajištují tuto službu svým obyvatelům o polovinu levněji. Tuto významnou úsporu, pak mohou Otrokovice například na opravu bytů, komunikací, nebo jinak pro své občany.“
Na základě těchto faktů se tak naše hnutí nemůže ubránit otázkám, zde vůbec hospodaří DSZO efektivně nebo zda jednají zástupci obou měst (5 jednatelů za Zlín a 3 za Otrokovice) – jako řádní hospodáři. Když pomineme skutečnost, že tolik jednatelů nemá ani ČEZ, pak nejvíce znepokojivá je skutečnost, že v roce 2021 byla uhrazena kompenzace od majitelů (Zlín a Otrokovice celkem) 184 mil Kč, ale pro rok 2022 to bude nejméně 220 mil Kč, tedy o 37 mil Kč více. Meziroční narůst výdajů měst na dopravu o 20% se už zdá být neudržitelný a vyžaduje okamžitou reakci jednatelů a radnice!
K zamyšlení je také, zda to, že Otrokovice obslouží své město hromadnou dopravou levněji než Zlín, je důkazem jejich lepších ekonomických schopností nebo je to jiný důvod, proč ve Zlíně platíme za stejnou službu jiné peníze? Myslíme si, že v obou případech určitě není něco v pořádku! Co si o tom myslíte Vy? Máme do toho jít?