Bydlení ve Zlíně: stanoviska hnutí k aktuální situaci
Ve středu 29. 7. 2020 proběhlo dlouho očekávané setkání zastupitelů k problematice bydlení. Setkání bylo konstruktivní a všestranně vstřícné, za což děkujeme. Na programu byla tři témata, k nimž hnutí Zlín 21 zaujalo stanoviska dle odborných materiálů, které si nechalo vypracovat. Tyto materiály jsme již dali, či doplníme koalici k dispozici.
Pravidla přidělování bytů – jsme rádi, že se díky naší iniciativě mění a spolupracujeme
(naše stanovisko bylo tvořeno na základě vyjádření MVČR, o něž hnutí Zlín 21 požádalo v roce 2019 a iniciovalo tímto krokem změnu pravidel přidělování bytů ve městě Zlín, dále dle výzkumu Ochránce veřejných práv, publikovaného v červnu roku 2020)
Hnutí Zlín 21 rádo přispěje ke zkvalitnění aktuálně navrhované podoby pravidel přidělování bytů v majetku města především v následujících bodech:
- východiska pro daná pravidla nejsou zcela vyjasněna
– neexistuje koncepce bydlení, která vysvětluje aktuální situaci v bydlení ve Zlíně a na tomto základě deklaruje systém nakládání s majetkem města; - praktická provázanosti bytové a sociální politiky města není prakticky vyjasněna
– na setkání nebyli zástupci odboru sociálního, byť bylo posílení spolupráce se sociálním odborem mnohokrát zmiňováno – jsme velmi rádi, že se sociální práce posílí, potřebujeme však vědět jak a kdo za to bude odpovědný.
Za klíčové vidíme v oblasti bytů s podporovaným nájemným:
- nastavit příjmový strop domácnosti pro byty s podporovaným nájemným s tím, že po jeho dosažení se obyvatelé bytu přesunou do bytů komerčních, aby byty byly k dispozici dalším osobám v bytové nouzi;
- efektivně provázat bydlení v bytech s podporovaným nájemným se sociální prací a podmínit setrvání v bytě v případě jakýchkoli sociálně-ekonomických problémů oboustranně partnerskou spoluprací se sociálním odborem tak, aby se obyvatel bytu co nejrychleji dostal zpět k samostatnému plnohodnotnému životu;
- zamezit diskriminaci kvůli tomu, že žadatel byl v minulosti trestán – institut dvojího trestání je v rozporu s Listinou základních práv a svobod;
- vyjasnit bodové hodnocení žadatelů o bydlení tak, aby nebylo subjektivní, a to ve spolupráci s relevantními subjekty (PČR, Odb. SOC, ÚP, apod.);
- zveřejnit pravidla hodnocení žadatelů, aby proces žádání o přidělování byl maximálně transparentní a předvídatelný.
Družstevní bydlení ve Zlíně – v tomto bodě konstruktivně spolupracujeme
(Naše stanovisko bylo tvořeno na základě námi zadaného právního posudku Advokátní kanceláří Moural, Staňa a partneři, která se dlouhodobě zabývá problematikou družstevního bydlení v Ostravě. Tento materiál radnici ochotně předáme k dispozici.)
Hnutí Zlín 21 je toho názoru, že koncept družstevního bydlení je potřeba:
- domyslet na základě Koncepce bydlení města Zlín, která však schází;
- doladit dle aktuálně platné legislativy (materiál nereflektuje změnu úpravy provedenou novelami č. 33/2020 Sb. a 163/2020 Sb.);
- domyslet z pohledu role a pozice města v daných strukturách po předání bytů do vlastnictví družstevníků.
Bytová koncepce 2020 – 2025 – v tomto bodě se s představami koalice rozcházíme
(Naše stanovisko bylo tvořeno na základě vlastní analýzy, jejíž výstupy byly shrnuty v Návrhu na jednání ZMZ dne 18. 6. 2020 a revidovány ve sborníku Mezinárodního kolokvia o regionálních vědách.)
Hnutí Zlín 21 se ohrazuje proti aktuální podobě Bytové koncepce z následujících důvodů:
- Koncepce bytová se zabývá pouze nakládáním s majetkem ve vlastnictví města Zlín, nikoli celkovou situací bydlení ve městě Zlín; bez celkového pohledu na stav bydlení ve Zlíně dle našeho názoru nelze kvalitně nastavit nakládání s městskými byty.
- Koncepce bytová neříká, jaké podmínky pro bydlení mají studenti, mladé rodiny, větší rodiny, senioři, a jiní – radnice nemá jasno v tom, co jednotlivé skupiny potřebují a nakolik tyto potřeby jsou naplněny, resp. co k jejich naplnění město potřebuje udělat.
- Koncepce bytová představuje možnosti pro výstavbu, které jsou značně omezené; bez celkového urbanistického plánu města dle našeho názoru nelze kvalitně plánovat budování dalších možností pro bydlení; takový urbanistický plán i záměr radnice jej vytvořit však schází.
- Nejasné strategie financování bytů v majetku města – dlouhodobě nejsou příjmy z pronájmů reinvestovány v optimální výši (v průběhu poslední dekády se nereinvestovalo ani 40% příjmů z pronájmu města do bydlení – viz závěrečné účty města); jsme toho názoru, že je potřeba zvýšit proporci reinvestování a vytvořit pro budoucí potřeby Rezervní fond bydlení pro dynamičtější rozvoj v této oblasti.
- Koncepce bydlení počítá s demografickými údaji z roku 2011, kdy se počítalo s tím, že ve městě ubývá obyvatelstvo a bude tomu tak i nadále. Naše hnutí má zájem o to, aby počet obyvatel narůstal a za tímto cílem chce realizovat politiku bydlení. Ne se přizpůsobovat negativním trendům.