NAMÍSTO CÍLE POPSAT PAPÍRY SI POLOŽME JASNOU METU: STOTISÍCOVÝ ZLÍN
Zlínská radnice organizuje tvorbu strategie rozvoje Zlín 2030, cílem je 200 stran A4.
Cíl našeho hnutí Zlín 21 je prozaičtější: Zlín pro 100.000 obyvatel.
Statutární město Zlín připravuje koncepční materiál rozvoje města do roku 2030. To je skvělé, ovšem za podmínky, že tento materiál bude opravdu prakticky využitelný. A bude? Hned z několika důvodů si myslíme, že bohužel nebude. Zhodnoťme si to tedy společně.
Za jakých okolností bude plán kvalitní? V tomto ohledu je jedno, zda jde o plán běžného nákupu v supermarketu, či plán dovolené, nebo – jako v tomto případě – velmi rozsáhlý plán rozvoje města. Plán má váhu jedině:
- když je založený na jasné vizi,
- když je v našich silách jej zrealizovat,
- když je upraven dle předchozí zkušenosti,
- když obsahuje opravdu to, co potřebuji a nic jiného,
- když je provázaný s dalšími věcmi, které dělám.
Výše zmíněné body nás při pohledu na tvorbu zlínské strategie rozvoje do roku 2030 znervózňují.
Za prvé – obáváme se, že tato strategie nemá vizi. Bylo skvělé, že primátor města Zlína v roce 2019 inicioval činnost tzv. Vizionářské pracovní skupiny složené z osobností patřícím k elitám Zlína, která měla tvořit dlouhodobou vizi rozvoje města. Tato skupina ale bohužel nedostala žádné zadání, nikdo diskuzi nemoderoval a to, co z činnosti vzešlo, se stejně nakonec do aktuálního zadání strategie nepromítlo. Pokud neexistovala ještě jiná, tajná vizionářská parta nebo pokud vizi tiše nepřinesl mimořádně schopný jedinec, máme podezření, že strategie Zlín 2030 vzniká bez vize.
Druhou podmínkou dobré strategie je její re-a-li-zo-va-tel-nost. Ta především odráží to, zda je v silách města, tedy politických vůdců a magistrátu, jeho strategických partnerů a občanů jednotlivé kroky opravdu postupně naplňovat. Aby tak mohli všichni činit, musí mít peníze, znalosti, informace a podporu okolí – kterým je město, jeho instituce a občané. Město ale nemá jasno, pro koho strategii dělá, kolik chce do realizace své strategie dát peněz, jací lidé by měli na realizaci pracovat a co by měli takoví lidé znát a umět. Město se chce „prostě rozvíjet“.
Třetím bodem naší kritiky je, že příprava nové strategie rozvoje města je realizována bez detailního zhodnocení strategie minulé. (Vlastně je to stejné jako u všech jiných koncepčních materiálů města, ale tady se nám to zdá opravdu přeci jen důležitější…) Lidé zapojení do pracovních skupin strategie mají již nyní navrhovat, co by mysleli, že by mělo být v roce 2030 ve městě lepší. Ovšem mají tak činit bez informací o tom, proč se cíle poslední strategie ani zdaleka nenaplnily a jak si teď vlastně stojíme.
Dále máme problém s tím, že město připravuje tuto strategii, ale úplně jinak a s jinými lidmi, než s těmi, kteří připravují strategie rozvoje bydlení, vzdělávání či sportu. Že všechny rozvojové dokumenty nejsou provázané, asi nevadí.
Poněkud zvláštní, nemyslíte? My jsme si to říkali úplně stejně, když jsme četli strategii minulou a bojíme se, aby to tentokrát nedopadlo stejně. Proto apelujeme na radnici, aby přípravu strategického rozvoje našeho města nepodcenila, alokovala na její přípravu dostatek lidí, opravdu si dala čas a zamyslela se nad zadáním. A hlavně, aby konečně začala efektivně spolupracovat se všemi místní odborníky, kteří město rozvíjet již umějí či se tímto oborem dlouhodobě zabývají – s lidmi z průmyslu, s perfektními řediteli škol, s elitami z oboru zdravotnictví, s lidmi, kteří rozumějí urbanismu a architektuře, lidmi, kteří plánují rozvoj chytrých měst po celém světě, lidmi, kteří přednáší na konferencích o tom, jak města pulzují a rozvíjejí se. Zatímco zdejší osobnosti takto činí, naše radnice si zadá malou zakázku na koncepci rozvoje za 700.000 korun u odborníků z Ostravy. Zřejmě zlínským profesionálům prostě nevěří. Z hlediska radnice je to nemoudré a necitlivé, z hlediska zlínských profesionálů ponižující. A nám, kteří se k tomu můžeme jen vyjadřovat bez nároku na faktický dopad našich slov, je to jednoduše líto.
Na první pohled se zdá, že kroky vedení města jsou veskrze dobré. Ovšem jen na první pohled a při povrchním náhledu. Pokud se někdo podívá více zblízka na to, co město dělá, pozná jak nekoncepční, plytký a často bohužel neodborný přístup k jednotlivým tématům město má. Důvody jsou nám neznámé, víme však jedno: Zlínu tímto proklouzává mezi prsty spousta příležitostí.
Barbora Raková, opoziční zastupitelka hnutí Zlín 21