Vydala radnice školám závazný pokyn “Učte na dálku”?
Vzdělání je pro Zlín na prvním místě. Bohužel jen fráze. Kdyby to byla pravda, chovalo by se naše město jako zřizovatel ZŠ za časů pandemie jinak. Pokud vláda rozhodne, že děti nepůjdou do škol, očekával bych, že nejpozději druhého dne se propojí jakýsi zlínský krizový školský komitét. V oblasti základního školství jej budou tvořit zástupci města = zřizovatele: kompetentní člověk s politickou odpovědností – tedy člen rady města pro školství a vedoucí příslušného odboru na magistrátu. Nejprve si sladí noty, poté přizvou ředitele všech ZŠ, jež město zřizuje. Poradí se a výstupem bude metodický materiál přenášený všemi řediteli na jejich pedagogický sbor a žáky.
Vím, že pokrokoví učitelé některých škol po dobu pandemie učili prostřednictvím aplikací, jako je například Skype. Kdo by to neznal, funguje to tak, že příslušníci nějakého kolektivu, v tomto případě třídy, sedí každý doma před notebookem, tabletem či chytrým telefonem a vzájemně se vidouce hovoří spolu díky internetovému propojení. Pro mnoho firem po dobu koronáče naprostá a takřka denní samozřejmost. Při takto organizovaném vzdáleném způsobu vyučování je to samozřejmě učitel, kdo takovou vyučovací hodinu v podobě videokonference řídí. Kdo viděl seriál Skippy, ví, že malí Australané se přes vysílačky učili již před více než 50 lety.
Jiní učitelé videokonferenční vyučování ovšem neprovozovali. V pondělí zadali práci, v pátek ji (snad) vyhodnotili. Jako v analogové době. Kam tím vším mířím? Jednoduše nechápu, proč se přes Skype ve Zlíně neučilo aspoň to nejdůležitější. Učitele s vlastními malými dětmi by jistě někdo zastoupil.
Je pes zakopán v tom, že nemají všichni doma zařízení a možnost připojení k internetu? Ano, jistě jsou takoví. Mezi žáky i učiteli. Ale kolik jich je?! Čtvrtina? Pětina? Změřili kompetentní aspoň toto? Zastupitelstvem by hladce prošlo tzv. rozpočtové opatření umožňující, aby školy dostaly od radnice prostředky na jednoduché notebooky pro učitele hlavních předmětů. Ovšem vyspělá společnost by si poradila i s dětmi z nemajetných rodin.
Máme podezření – přesvědčení hraničící s jistotou, že město Zlín pro ředitele metodiku nevytvořilo, technickou podporu neposkytlo a ředitelům nabídlo toliko poradenství „v případě potřeby“. Jestliže se ale ukáže, že se město Zlín = zřizovatel s řediteli škol ani nesešlo, protože to elektronicky nedokázalo zorganizovat, máme tu něco jako vakuum. Potom je vysloveně netaktní chtít po učitelích, aby se dokázali elektronicky spojit se svou třídou, když se ani radnice nedokáže online spojit s řediteli svých škol.
Neztrapňujme se vzájemně požadavky na předložení souboru metodik a podpůrných opatření. Raději se připravme na případnou další koronavirovou vlnu. I bez hodnosti plukovníka je mi jasné, že její brzký výskyt rozhodně není vyloučený.
Deváťáci, držím palce pro přijímačky. Nemáte to lehké!
Martin Pášma s podporou svého zastupitelského klubu Zlín 21
(článek do Magazínu Zlín – květen 2020)